פעם במקרה אם מישהו זוכר יש את הנושא שהסברתי הרבה מאוד פעמים לא לתת תשובה לפני שמבינים את השאלה, נכון בפרט אם אתה מחפש תשובה ואתה לא מוצא את התשובה אז תעשה סטופ רגע אחד תחזור לשאלה תבין את השאלה ואז תחפש תשובה, נכון ובחצי משפט אני אגיד שבסופו של דבר אם אתה מחפש תשובה מוחלטת לכל שאלה בעולם אין תשובה מוחלטת והדרך היחידה למצוא תשובה מוחלטת לשאלה זה על ידי זה שאתה נפטר מהשאלה כי אין תשובה מוחלטת אבל צריך להיפטר מהשאלה.
בכל מקרה הנושא הזה מתחבר גם לעניין של מכירות, אוקי ואני אגיד בעוד משפט שכל מה שאני יודע בעניין של מכירות זה כמובן בגלל שאני יודע את החוקים הבסיסיים יותר שמכירות זה נגזר מהם, כן ולדוגמא כאן הנה לדוגמא בא נגיד ניקח את החוק הזה שאומר אל תיתן תשובה עד שתבין את השאלה איך החוק הזה נגיד קשור למכירות בצורה מאוד פשוטה כי הרבה מאוד פעמים אנשים מוכרים מוצר ללקוח בלי שהם יודעים מה הלקוח צריך. נגיד שאתה נגיד רוצה למכור ללקוח מה אתה רוצה למכור לו?
ש: וידאו טייפ.
אליעד: וידאו טייפ זה מה שהוא רוצה וידאו טייפ, עכשיו אז אפשרות אחת אומרת בוא נפנה ללקוח נגיד מכירה פרונטלית בא נגיד לו "שלום אדוני אני רוצה להציע לך וידאו טייפ" ולבלבל לו את המוח על הוידאו טייפ בעצם אתה נותן תשובה לשאלה בלי שהבנת את השאלה, מה זה אומר תשובה לשאלה כל רצון זה שאלה המוצר שלך הוא התשובה לשאלה שלו שאלה משאלה רצון יש לך שאלה התשובה ממלאת את השאלה, יש לו רצון הוידאו טייפ שלך אמור למלא לו את הרצון.
עכשיו אם אתה מתחיל ישר לעשות לו פרזנטציה על המוצר בלי שאתה יודע מה הוא רוצה בכלל מה הרצונות שלו מה המטרות שלו, מה הוא מחפש מה פה ומה שם אז אתה סתם מדבר לרוח.
ש: יש גישה כזאת יש גישות שאומרים לך "שלום אדוני מה אתה מחפש איזה מוצר אתה מחפש".
אליעד: ברור שיש גישה כזאת זה רק מסביר את המהות של הגישה הרעיון הוא לפני שאתה מתחיל את התהליך של המכירה קודם כל תדבר עם הבן אדם תראה מה הרצונות שלו מה הצרכים שלו מה הוא מחפש ולפי זה גם תדע איך למכור לו כי יש אינסוף דרכים למכור כל מוצר, יש הרבה מאוד דרכים למכור לו אמרתי אינסוף עכשיו החלפתי עם הרבה מאוד אבל יש הרבה מאוד דרכים למכור כל מוצר. מה האמת שיש אינסוף דרכים או הרבה מאוד דרכים?
ש: הרבה מאוד.
אליעד: בטוח שיש הרבה מאוד אולי יש אינסוף האמת היא שיש אינסוף דרכים למכור כל מוצר.
ש: השאלה מה ההגדרה שלך למכירה.
אליעד: השאלה מה ההגדרה של דרכים רק אלא מה שרוב הדרכים לא יהיו הגיוניות אז ביחס לדרכים ההגיוניות יש הרבה דרכים, אובייקטיבית יש אינסוף דרכים בפועל יש הרבה דרכים כי רוב הדרכים הן לא הגיוניות נניח נכון.
ש: איזה דרכים לא הגיוניות?
אליעד: לכשף אותו סתם לא משנה יש מלא דברים שאפשר לנסות למכור אבל זה דרכים לא הגיוניות יש אומנם אינסוף דרכים אבל רובן לא הגיוניות.
ש: איך יודעים גם אם נניח שאתה אומר לדוגמא אינסוף גם ההגיוניות כמה תספור כמה?
אליעד: לא משנה הרבה זה כבר יותר קטן אבל מה שאני בא להגיד שנייה, מה שאני בא להגיד אבל יש לך מוצר וידאו טייפ עכשיו איך נגיד אתה יכול למכור את הוידאו טייפ הזה אתה יכול למכור אותו בתור מוצר להנאה אתה יכול למכור אותו בתור מוצר לתיעוד, אתה יכול למכור אותו בתור מוצר שאם נגיד הוא ישתמש בו זה יוכל להעסיק את הילדים שלו אתה יכול למכור את המוצר הזה בכל מיני דרכים.
עכשיו איך אתה אמור לעשות פרזנטציה למוצר, תשובה לפי הצרכים של הבן אדם עכשיו אם אתה נותן תשובה לפני שהבנת את השאלה אתה מאלה שישר דחוף לך למכור אז אתה בדרך כלל דופק את המכירה אבל אם אתה אומר "אני לא רוצה למכור אני רוצה להבין את הבן אדם" יש בזה עוד פרספקטיבה בדרך כלל אנשים לא אוהבים למכור ואחת הסיבות המרכזיות שאנשים לא אוהבים למכור זה גם בגלל שהם מרגישים שזה קשה ולמה זה קשה זה קשה מכמה סיבות.
סיבה ראשונה אחת הסיבות הכי נפוצות כי הם מרגישים שהם מרמים את הלקוח ולמה הם מרגישים שהם מרמים את הלקוח כי הלקוח לא מעניין אותם מה שמעניין אותם זה למכור הלקוח בכלל כאילו אם הוא היה יכול לתת להם את הכסף וללכת זה היה עדיף, זאת אומרת הלקוח לא מעניין אותם מלכתחילה ואז הם מרגישים שהם מרמים אותו ולא בא להם להרגיש שהם רמאים ולכן הם לא אוהבים למכור אבל זה הכל מתחיל מזה שהם ישר מנסים למכור לו הם לא מנסים להבין אותו.
אם לדוגמא נגיד היית מנסה למכור את הוידאו טייפ הזה לחבר שלך ואתה לא רוצה ממנו כסף אתה רוצה שיהיה לו טוב ואתה רוצה להציע לו מה היית אומר לו היית אומר לו "תגיד לי אתה צריך וידאו טייפ" הוא אומר לך "מה זה וידאו טייפ" אתה אומר לו "תגיד לי מה קורה איתך פה ופה" מנסה לדובב לראות אם זה באמת מתאים לו או לא מתאים לו, בסוף לוקח על זה איזה מחיר נניח אבל אם נגיד היית מוכר לחבר שלך את המוצר אין מצב שהיית ישר עושה לו פרזנטציה קודם כל היית מברר מה הוא צריך ואז מוכר לו.
הבעיה היא שיש פה עוד בעיה שמסתעפת מהעניין שאנשים מוכרים מוצר ובכלל לא מבינים במה המוצר שלהם טוב אם בן אדם בודק את האמת והוא רואה שמצד האמת המוצר שלו מביא תועלת לבן אדם אז יותר קל לו למכור את המוצר ויש בזה עוד פרספקטיבה שהרבה פעמים בן אדם אומר "כן אבל אני לא הייתי קונה את המוצר הזה למה שאני אמכור אותו", עכשיו אתה לא היית קונה את המוצר הזה זה כמו שרופא יגיד "למה שאני" סליחה רופא זאת דוגמא לא טובה כמו שבן אדם בריא לא ימכור תרופות כי הוא יגיד "אני לא הייתי קונה תרופות" נכון אבל אם היית חולה גם אתה היית קונה תרופות.
הרבה פעמים בן אדם אומר "אני לא הייתי קונה את המוצר הזה כי אני חושב נגיד שהוא מיותר" נכון אבל עבורו זה טוב השאלה אם אתה היית הוא האם היית חושב שהמוצר הזה טוב זאת השאלה האם אתה חושב שהוא מביא תועלת לבן אדם הקונה. עכשיו אם אתה מתמקד בזה אז אתה מברר את הצרכים של הבן אדם הקונה וביחס לזה אתה מוכר לו את המוצר ולכן אני חוזר ואומר לא לתת תשובה עד שלא מבינים את השאלה תבדוק מה הוא צריך לפי זה תמכור לו לא ישר למכור לו, לפעמים אתה לא יכול להבין מה הוא צריך אתה ישר צריך להתחיל למכור לו אז תתחיל למכור לו ותנסה תוך כדי להבין מה הוא צריך או לדוגמא נדבר באופן גנרי שיכול להתאים להרבה סיטואציות נגיד.
או לדוגמא אתה בטוח שהוא בכלל צריך את המוצר ואז עדיף שתתחיל למכור לו את זה כי אם אתה תשאל אותו מה הוא צריך אתה בטוח שהוא לא צריך, המטרה שלך זה למכור לו ולרמות אותו כי הוא לא צריך אבל בהנחה שהמטרה שלך זה לא לרמות אותו תשאל אותו מה הוא צריך. מה אתה רוצה להגיד?
ש: אם לדבר להרבה אנשים.
אליעד: אז אתה תדבר באופן גנרי כללי.
ש: אז אני אבין מה הם רוצים?
אליעד: אתה שואל אותם לדוגמא תחשוב שזה לקוח אחד ואתה צריך למכור לו את זה עדיין זה אותו דבר. הבנו כי בפועל כן מה אתה אומר?
ש: רציתי להגיד גם שלפעמים יש את האזור נניח שבן אדם נמצא שהוא יודע הוא בא והוא סגור על מה הוא רוצה לפחות ברמה הבסיסית ויש כאלה לדוגמא שלא יודעים מה הם רוצים ולפעמים דווקא אפילו להסתכל על העניין הזה של האוכל לדוגמא בן אדם לא יודע מה הוא רוצה לאכול בא לו הוא מרגיש שהוא רעב באופן אתה יודע פחות מוגדר ואז מישהו בא ודוחף לו את המוגדר הזה וזה דווקא לא מסתדר יותר טוב.
אליעד: עוד פעם.
ש: אני אומר שלפעמים אם בן אדם באמת סגור ככל שהבן אדם יותר סגור ומוגדר לו יותר מה הוא רוצה אז פחות הכפייה שתבוא עם איזה משהו מבחוץ היא תהיה בעייתית יותר ואולי זה לא ימכור טוב.
אליעד: אם היא לא תתאים להגדרה שלו.
ש: כן כמובן אבל אם לדוגמא הבן אדם נכנס לדוגמא לאיזה מקום והוא בא לו אפילו סתם לקנות או משהו כזה אז לפעמים הדחיפה הזאתי של המצגת הזאתי דווקא היא זה מה שהוא מחפש באותו רגע שמישהו ימכור לו איזה משהו שלא יחפש, כאילו בגלל שהוא לא במוגדר אז דווקא המצגת הזאתי תחזק לו "כן את זה אני רוצה".
אליעד: כן זה מה שאמרתי אם בן אדם נגיד אין לו שום רצון אז אם תשאל אותו מה אתה רוצה הוא לא יביא שום output אז הוא רוצה שתיצור לו נגיד איזה רצון נניח אבל למרות שזה נראה פשוט זה לא יאומן כי יסופר אבל זה לא ככה יש אנשים שלא עושים את זה, יש אנשי מכירות שהם נגיד באים למכור מוצר והם מתחילים לספר לך על המוצר לפני שהם הבינו מה אתה מחפש, בא נגיד הם פחות הם אפילו נגיד שהם ישאלו אותך מה אתה מחפש אבל הם "טוב הנה שאלתי אותו מה הוא מחפש בוא נמכור לו" מה בוא נמכור לו אתה יכול למכור את זה במאה דרכים אם תבין עוד קצת מה אני מחפש או מה הלקוח מחפש אתה יכול למכור את זה פי מאה יותר טוב.
ש: זה נכון זה יותר אינפורמציה יש איזה משהו שאולי קשור אני לדוגמא לאחרונה הייתי בחנויות והרגשתי שהמוכרת כשהיא באה אלי היא שואלת אותי שאלות זה כאילו גורם לי יותר רצון לברוח מהחנות.
אליעד: השאלה מה האמת.
ש: האמת היא שזה לא תמיד יהיה ככה.
אליעד: באת לחנות כדי לקנות או סתם להסתכל?
ש: באתי לחנות כי אם אני אמצא משהו שמוצא חן בעיני אני אקנה כן אין לי בעיה אבל לפעמים הנוכחות שלהם.
אליעד: אבל מה האמת כי כנראה היה שלב שאתה הרגשת שאתה מעדיף לחפש לבד ואחר כך לשאול.
ש: נכון.
אליעד: אוקי סבבה.
ש: לפעמים אני אומר ההיצמדות.
אליעד: אני אסביר לך למה זה מסיבה אחרת לדעתי כי אתה מניח, נגיד שנכנסת איזו חנות זאת הייתה?
ש: בגדים אני יודע.
אליעד: לא הגיוני שזה בגדים.
ש: למה?
אליעד: תכף תבין למה.
ש: לא אבל זה היה במקור אלקטרוניקה.
אליעד: גם אלקטרוניקה זה היה בגדים אני אסביר לך למה באלקטרוניקה זה שונה מבגדים, למה זה שונה מבגדים כי באלקטרוניקה אתה מחפש משהו ספציפי לא הכל יכול להתאים לך, אלקטרוניקה "איפה יש את זה ואת זה?" ואז הוא אומר לך שם עכשיו לך לשם וגם שם אתה לא בהכרח לא יודע להבדיל בין המוצרים אתה תעדיף שהוא יסביר לך לעומת זאת נגיד בחנות בגדים אתה אומר "יש לי פה חמישים סוגים אני רוצה לראות מה אני חושב שמתאים לי" כי אם תגיד לו "אני צריך חולצה, הנה תקנה את זה, מה את זה יש פה עוד חמישים סוגים אחרים אולי הם מתאימים לי" אתה מרגיש שזה שהוא מסביר לך זה מגביל אותך.
ש: כן אני מחפש לדוגמא בחנות שמשהו ימצא חן בעיני.
אליעד: אתה הבנת מה אמרתי?
ש: כן.
אליעד: כן בדיוק אבל לכן לדוגמא באלקטרוניקה זה יהיה משהו אחר כי באלקטרוניקה אתה לא אומר "טוב בא נראה מה בא לי לקנות" באופן יחסי אלא אם כן אתה סתם מסתובב באלקטרוניקה אתה כן תעדיף, באלקטרוניקה נגיד יש על המדף חמישה מוצרים שמתאימים לך לא יותר מכל האלף מוצרים וגם שם יש דברים שיותר ספציפית כי בדרך כלל המחירים הם שונים ובדרך כלל המאפיינים שונים.
ש: זה יותר מצומצם גם בגלל המחירים.
אליעד: בדיוק לכן שמה אתה תצטרך נגיד יותר הדרכה כי אתה גם פחות יודע להבדיל בין המוצרים למרות זאת נגיד בבגדים זה עניין של טעם והוא פחות יכול להגיד לך מה מתאים לך כי זה לא משהו פונקציונלי.
ש: חוץ מזה אם היא תבוא ותשאל אותך אתה רוצה משהו ספציפי.
אליעד: אבל זאת שאלה מטופשת מי רוצה משהו ספציפי רוב האנשים לא רוצים משהו ספציפי.
ש: לא אני מחפש ג'ינס עכשיו levis.
אליעד: אז איש המכירות יכול להגיד לך "לך לשם זה שם שם הנה כל הדברים תראה מה מתאים לך".
ש: אז זה כאילו שאלת פתיחה משהו ספציפי או סתם להסתכל אז הוא יחליט הוא יגיד או זה או סתם להסתכל ואז היא תעזור לך.
אליעד: עכשיו איך יודעים עכשיו אם אתה איש מכירות איך אתה יכול לדעת אם לפנות ללקוח או לא אז אתה מסתכל עליו ואתה מנסה לחשוב האם הוא בוהה האם מסתובב בחנות כאילו הוא בחוויה שהוא מחפש משהו ואז אתה יכול להקל עליו ולמצוא את מה שהוא מחפש או שהוא עוצר ליד פריטים ומתבוננן בהם ואז אתה בעצם מפריע לו להתבונן בהם, אם הוא עוצר ליד מדף ומסתכל אז הוא מרגיש שהוא עושה סימולציה "אם אני אלבש את זה איך זה יראה עלי" אל תפריע לו אבל אם נגיד אתה רואה אותו הולך מחפש "מה אתה מחפש, כן מה אתה מחפש מה אפשר לעזור לך".
ש: לפעמים אבל כשהוא מחפש משהו קרה לי הרבה פעמים שבחורות ניגשו...