שינוי הרגלים, איך לשנות הרגלים? איך לפתח את השכל? מוטיבציה עצמית, איך לפתח את החשיבה? יצירת מוטיבציה להתמדה, איך לברר את האמת? איך משנים הרגלים? איך ליצור הרגלים טובים? איך להיפטר מהרגלים רעים?
איך משנים הרגלים באמצעות הבנת התועלת?
כדי לשנות הרגלים ולפתח הרגלים חדשים, צריך להבין את העיקרון הפשוט שאליעד כהן מציג: האדם מבצע פעולות שהוא חושב שיעשו לו יותר טוב מרע. כאשר אדם נתקל בקושי לשנות הרגל או לאמץ הרגל חדש, עליו לבדוק בכנות ובבהירות האם הפעולה שהוא רוצה לבצע טובה עבורו באמת או לא. אם לאחר בדיקה יסודית ומפורטת הוא מגיע למסקנה חיובית, ההרגל ישתנה בקלות רבה יותר.
אליעד מסביר זאת בעזרת דוגמה פרקטית: מישהו שרוצה להקפיד על צחצוח שיניים בלילה מתקשה להתמיד, אך ברגע שהוא מבין באופן ברור מדוע זה באמת חשוב, כלומר, את התועלת הישירה והבריאותית של הצחצוח לפני השינה, הוא מצליח לקום ולבצע את הפעולה באופן עקבי. ברגע שההיגיון הפך לוודאי, הרצון הפך לחזק יותר, וההרגל התפתח בקלות.
למה קשה לשנות הרגלים למרות ההבנה שזה טוב?
אליעד מדגיש שאנשים רבים מתקשים לשנות הרגלים למרות שהם מבינים את התועלת, מפני שהם לא באמת בטוחים במאת האחוזים שהתועלת של ההרגל החדש גדולה מספיק מהתועלת שבהמשך ההרגל הישן. הוא מדגים זאת בדוגמה של צחצוח שיניים: אדם יכול להאמין שעדיף לצחצח שיניים בערב מאשר בבוקר, אבל אם הוא עדיין מתרשל בכך, זה אומר שהוא עדיין לא רואה בבירור את היתרון או שהתועלת עדיין לא התחזקה מספיק אצלו.
הוא מסביר את זה דרך המשוואה הפשוטה של עלות ותועלת: כדי לשנות הרגל, יש צורך להגדיל בצורה משמעותית את תחושת התועלת של ההרגל החדש לעומת ההרגל הישן. ברגע שהמאזן של "טוב לעומת רע" משתנה באופן ברור ומוחלט לטובת ההרגל החדש, קל יותר לבצע אותו.
כיצד להגדיל את תחושת התועלת של הרגל חדש?
על מנת להצליח בשינוי הרגלים וליצור מוטיבציה, אליעד ממליץ לשאול שאלה פשוטה ועמוקה: "האם באמת טוב לי לעשות את הפעולה הזאת?" הוא לא מציע לשאול "מה טוב בזה?", כי זו שאלה שמכוונת לחפש יתרונות בצורה שטחית בלבד, אלא שואל "האם באמת, באופן מוחלט, הפעולה הזו עדיפה עבורי?" השאלה הזו דורשת בירור אמיתי וכן של מהות התועלת של הפעולה הרצויה.
לדוגמה, אדם שרוצה לעשות ספורט באופן קבוע ולא מצליח, צריך לשאול את עצמו האם באמת הוא חושב שלעשות ספורט עדיף באופן מוחלט וברור מאשר לא לעשות. אם הוא יברר וימצא שהתשובה היא אכן "כן", המוטיבציה שלו לביצוע הפעולה תגדל והוא יצליח לקיים אותה באופן עקבי וללא מאמץ מיוחד.
איך הופכים פעולה לאוטומטית?
אליעד מסביר שאנשים חושבים בטעות שיש דבר כזה "פעולה אוטומטית". לדבריו, אף פעולה אינה באמת אוטומטית לגמרי. כאשר משהו הופך לקל או אוטומטי, זה פשוט כי האדם כבר אינו צריך להיאבק בעצמו כדי לבצע אותו, אבל עדיין מדובר בהחלטה מודעת. כדי להגיע למצב שבו פעולה הופכת לקלה ואוטומטית, צריך לבצע אותה מספיק פעמים בצורה מודעת ולהבין באופן מוחלט את התועלת שבה.
האם תמיד כדאי לחפש את האמת כדי לשנות הרגלים?
אליעד כהן מדגיש שהשאלה "מה האמת?" עוזרת מאוד לשינוי הרגלים, אבל הוא גם מדגיש שלא תמיד חובה לחפש את "האמת האבסולוטית" בכל פעולה פשוטה. אם המטרה היא רק ליצור מוטיבציה לפעולה מסוימת, אפשר להסתפק בשאלה "מה היתרונות?" ולהדגיש לעצמך את היתרונות המיידיים של הפעולה, בלי לחפש אמת מוחלטת או הבנה עמוקה יותר.
עם זאת, אליעד גם מוסיף שבעומק הדברים, דווקא החיפוש אחר האמת בכל תחום ובכל פעולה הוא זה שיפתח את השכל באמת. החיפוש אחר האמת הופך כל פעולה, אפילו יומיומית ופשוטה, לפעולה של התפתחות שכלית אמיתית.
איך לפתח את השכל דרך חיי היום - יום?
אליעד כהן...
כדי לשנות הרגלים ולפתח הרגלים חדשים, צריך להבין את העיקרון הפשוט שאליעד כהן מציג: האדם מבצע פעולות שהוא חושב שיעשו לו יותר טוב מרע. כאשר אדם נתקל בקושי לשנות הרגל או לאמץ הרגל חדש, עליו לבדוק בכנות ובבהירות האם הפעולה שהוא רוצה לבצע טובה עבורו באמת או לא. אם לאחר בדיקה יסודית ומפורטת הוא מגיע למסקנה חיובית, ההרגל ישתנה בקלות רבה יותר.
אליעד מסביר זאת בעזרת דוגמה פרקטית: מישהו שרוצה להקפיד על צחצוח שיניים בלילה מתקשה להתמיד, אך ברגע שהוא מבין באופן ברור מדוע זה באמת חשוב, כלומר, את התועלת הישירה והבריאותית של הצחצוח לפני השינה, הוא מצליח לקום ולבצע את הפעולה באופן עקבי. ברגע שההיגיון הפך לוודאי, הרצון הפך לחזק יותר, וההרגל התפתח בקלות.
למה קשה לשנות הרגלים למרות ההבנה שזה טוב?
אליעד מדגיש שאנשים רבים מתקשים לשנות הרגלים למרות שהם מבינים את התועלת, מפני שהם לא באמת בטוחים במאת האחוזים שהתועלת של ההרגל החדש גדולה מספיק מהתועלת שבהמשך ההרגל הישן. הוא מדגים זאת בדוגמה של צחצוח שיניים: אדם יכול להאמין שעדיף לצחצח שיניים בערב מאשר בבוקר, אבל אם הוא עדיין מתרשל בכך, זה אומר שהוא עדיין לא רואה בבירור את היתרון או שהתועלת עדיין לא התחזקה מספיק אצלו.
הוא מסביר את זה דרך המשוואה הפשוטה של עלות ותועלת: כדי לשנות הרגל, יש צורך להגדיל בצורה משמעותית את תחושת התועלת של ההרגל החדש לעומת ההרגל הישן. ברגע שהמאזן של "טוב לעומת רע" משתנה באופן ברור ומוחלט לטובת ההרגל החדש, קל יותר לבצע אותו.
כיצד להגדיל את תחושת התועלת של הרגל חדש?
על מנת להצליח בשינוי הרגלים וליצור מוטיבציה, אליעד ממליץ לשאול שאלה פשוטה ועמוקה: "האם באמת טוב לי לעשות את הפעולה הזאת?" הוא לא מציע לשאול "מה טוב בזה?", כי זו שאלה שמכוונת לחפש יתרונות בצורה שטחית בלבד, אלא שואל "האם באמת, באופן מוחלט, הפעולה הזו עדיפה עבורי?" השאלה הזו דורשת בירור אמיתי וכן של מהות התועלת של הפעולה הרצויה.
לדוגמה, אדם שרוצה לעשות ספורט באופן קבוע ולא מצליח, צריך לשאול את עצמו האם באמת הוא חושב שלעשות ספורט עדיף באופן מוחלט וברור מאשר לא לעשות. אם הוא יברר וימצא שהתשובה היא אכן "כן", המוטיבציה שלו לביצוע הפעולה תגדל והוא יצליח לקיים אותה באופן עקבי וללא מאמץ מיוחד.
איך הופכים פעולה לאוטומטית?
אליעד מסביר שאנשים חושבים בטעות שיש דבר כזה "פעולה אוטומטית". לדבריו, אף פעולה אינה באמת אוטומטית לגמרי. כאשר משהו הופך לקל או אוטומטי, זה פשוט כי האדם כבר אינו צריך להיאבק בעצמו כדי לבצע אותו, אבל עדיין מדובר בהחלטה מודעת. כדי להגיע למצב שבו פעולה הופכת לקלה ואוטומטית, צריך לבצע אותה מספיק פעמים בצורה מודעת ולהבין באופן מוחלט את התועלת שבה.
האם תמיד כדאי לחפש את האמת כדי לשנות הרגלים?
אליעד כהן מדגיש שהשאלה "מה האמת?" עוזרת מאוד לשינוי הרגלים, אבל הוא גם מדגיש שלא תמיד חובה לחפש את "האמת האבסולוטית" בכל פעולה פשוטה. אם המטרה היא רק ליצור מוטיבציה לפעולה מסוימת, אפשר להסתפק בשאלה "מה היתרונות?" ולהדגיש לעצמך את היתרונות המיידיים של הפעולה, בלי לחפש אמת מוחלטת או הבנה עמוקה יותר.
עם זאת, אליעד גם מוסיף שבעומק הדברים, דווקא החיפוש אחר האמת בכל תחום ובכל פעולה הוא זה שיפתח את השכל באמת. החיפוש אחר האמת הופך כל פעולה, אפילו יומיומית ופשוטה, לפעולה של התפתחות שכלית אמיתית.
איך לפתח את השכל דרך חיי היום - יום?
אליעד כהן...
- איך משנים הרגלים?
- איך ליצור הרגלים טובים?
- מוטיבציה להתמדה
- איך לפתח את החשיבה?
- איך להיפטר מהרגלים רעים?
- למה קשה לשנות הרגלים?
- איך לפתח את השכל?