11:08חזרה בתשובה שלמה, גמילה מסמים, גמילה מהתמכרויות, חזרה על טעויות, איך לחזור בתשובה? לא לחזור על טעויות, איך לא להיכשל? הצלחה בחיים, כישלון והצלחה, חודש אלול, חינוך ילדים
מהי חזרה בתשובה שלמה לפי אליעד כהן?
אליעד כהן מסביר על המשמעות של חזרה בתשובה שלמה מנקודת מבט רוחנית ופרקטית. תחילה, הוא מבהיר כי באופן המקובל, "לחזור בתשובה" משמעו להתחרט על עבירה שעשית ולתקן את דרכך, בין אם מדובר בתפיסה דתית או חילונית. בפירוש הדתי, עבירה היא מעשה שאסור לעשות כי אלוהים אסר, ואילו בתפיסה החילונית עבירה מוגדרת כמעשה שלא רצוי מסיבות מוסריות או פרקטיות.
אליעד מחדד כי תשובה שלמה אינה מסתפקת בחרטה, וידוי או הבטחות לעתיד בלבד, כפי שנהוג במסורת היהודית של חודש אלול, אלא מחייבת שינוי פנימי עמוק ואמיתי. הוא מדגיש כי המבחן האמיתי לכך שחזרת בתשובה בצורה שלמה הוא כאשר האדם נמצא באותה הסיטואציה בדיוק, עם אותו קושי רגשי ואותן נסיבות, והוא בוחר באופן מודע ואקטיבי שלא לחזור על אותה טעות. כלומר, תשובה שלמה מוגדרת בכך שאדם משתנה כל כך, עד שכאשר הוא עומד בפני אותו אתגר בדיוק, הוא מתנהג אחרת.
למה התהליך של חזרה בתשובה דומה לתיקון באגים בתוכנה?
אליעד משתמש באנלוגיה של תיקון באגים בתוכנה כדי להסביר את מהותה של חזרה בתשובה. כמו שבתוכנה אי אפשר להחזיר את הזמן אחורה כדי למנוע את הבאג המקורי, כך גם בחיים אין מכונת זמן שתאפשר לאדם לחזור אחורה ולתקן מעשים שקרו בעבר. לכן, תשובה היא בעצם למידה ויישום לקחים. התיקון מתבטא בכך שהאדם לא יחזור לבצע שוב את אותה השגיאה בעתיד, כפי שמתכנת מתקן באג כדי שהתוכנה לא תיפול שוב באותו מקום.
איך אפשר לדעת שנגמלת מהתמכרות באופן סופי?
אליעד כהן מתייחס להתמכרויות, כמו גמילה מסמים או כל התמכרות אחרת, ומסביר כי אדם יכול להיות בטוח שנגמל באופן סופי רק כשהוא עומד בפני מצב של קושי קיצוני, כמו דיכאון, חרדה, או לחץ נפשי חמור, ובוחר באופן טבעי שלא לפנות שוב לסם או להרגל השלילי. כלומר, המבחן האמיתי לגמילה מלאה הוא להימצא באותה רמה של קושי רגשי כמו בפעמים הקודמות, אך ללא נפילה להתמכרות. אם האדם רק נמנע מהסם או מההרגל בתנאים קלים, הוא לא יכול להיות בטוח שהגמילה היא מוחלטת.
מדוע התנצלות או כפרה לא מספיקות לתשובה שלמה?
אליעד מסביר כי התנצלות או בקשת כפרה, כשלעצמן, אינן מהוות תשובה שלמה. הוא נותן דוגמה של אדם שפגע בבן זוגו והתנצל, אך הסיבה לכך שההתנצלות אינה מספקת היא שאין ודאות שכשיתמודד שוב עם אותה סיטואציה בדיוק, לא יחזור על אותה התנהגות. התשובה השלמה מתבטאת רק במבחן המציאות, כאשר האדם עומד באותה סיטואציה בדיוק, עם אותו רגש, ומוכיח שינוי פנימי משמעותי ואמיתי.
מה המשמעות של המושג "ירא מעבירות שבידו" לפי אליעד כהן?
אליעד כהן מביא את הדוגמה של "הירא ורך הלבב", ביטוי מהתורה המדבר על מי שחושש לצאת למלחמה בגלל עבירות שביצע. אליעד מפרש מושג זה בכך שהאדם אינו מפחד מהאויב החיצוני, אלא מכך שאלוהים יעניש אותו בגלל עבירות שעשה. לדבריו, מדובר באדם שעדיין יש לו את הפוטנציאל לבצע שוב את אותן העבירות. מי שאינו ירא מעבירות שבידו הוא אדם שהתגבר על החטאים באופן פנימי מוחלט, עד כדי כך שאין לו שום אפשרות או רצון אמיתי לחזור ולחטוא. זהו מצב שבו אדם כבר לא מפחד לפגוש מצבים מאתגרים כי הוא בטוח לגמרי בשינוי שעבר.
איך אפשר להיות בטוח שלא תחזור על טעויות?
אליעד כהן טוען שהדרך היחידה להיות בטוח באופן מוחלט שלא תחזור על טעויות היא להבין לעומק שאין דבר כזה טעות כלל. הוא מסביר כי אדם שמגיע להבנה מוחלטת שאין אפשרות אמיתית לטעות, כיוון שהוא רואה את המציאות בצורה עמוקה ומדויקת יותר, כבר לא מסוגל באמת לטעות. זוהי הבנה פילוסופית ורוחנית עמוקה מאוד, שיכולה להביא את האדם למצב שהוא חסין מפני כישלונות. מבחינתו, מי שעדיין מפחד לחזור על טעויות או נכשל שוב באותה הטעות, לא הגיע עדיין לתשובה שלמה.
כיצד ניתן ליישם את התפיסה של חזרה בתשובה שלמה בחינוך ילדים?
אליעד כהן מרמז כי הדרך ליישם את רעיון התשובה השלמה בחינוך ילדים היא לאפשר לילדים ללמוד מטעויותיהם באופן שבו לא רק שהם מתחרטים על הטעות, אלא שהם מבינים לעומק את הסיבה שבגללה עשו את הטעות ומגיעים למצב שהם מסוגלים להתמודד עם אותו אתגר באופן שונה בעתיד. כלומר, לא מספיק ללמד ילדים רק להתנצל או להתחרט, אלא יש להדריך אותם לתהליך של הבנה עצמית ולמידה עמוקה מהשגיאות.
אליעד כהן מסביר על המשמעות של חזרה בתשובה שלמה מנקודת מבט רוחנית ופרקטית. תחילה, הוא מבהיר כי באופן המקובל, "לחזור בתשובה" משמעו להתחרט על עבירה שעשית ולתקן את דרכך, בין אם מדובר בתפיסה דתית או חילונית. בפירוש הדתי, עבירה היא מעשה שאסור לעשות כי אלוהים אסר, ואילו בתפיסה החילונית עבירה מוגדרת כמעשה שלא רצוי מסיבות מוסריות או פרקטיות.
אליעד מחדד כי תשובה שלמה אינה מסתפקת בחרטה, וידוי או הבטחות לעתיד בלבד, כפי שנהוג במסורת היהודית של חודש אלול, אלא מחייבת שינוי פנימי עמוק ואמיתי. הוא מדגיש כי המבחן האמיתי לכך שחזרת בתשובה בצורה שלמה הוא כאשר האדם נמצא באותה הסיטואציה בדיוק, עם אותו קושי רגשי ואותן נסיבות, והוא בוחר באופן מודע ואקטיבי שלא לחזור על אותה טעות. כלומר, תשובה שלמה מוגדרת בכך שאדם משתנה כל כך, עד שכאשר הוא עומד בפני אותו אתגר בדיוק, הוא מתנהג אחרת.
למה התהליך של חזרה בתשובה דומה לתיקון באגים בתוכנה?
אליעד משתמש באנלוגיה של תיקון באגים בתוכנה כדי להסביר את מהותה של חזרה בתשובה. כמו שבתוכנה אי אפשר להחזיר את הזמן אחורה כדי למנוע את הבאג המקורי, כך גם בחיים אין מכונת זמן שתאפשר לאדם לחזור אחורה ולתקן מעשים שקרו בעבר. לכן, תשובה היא בעצם למידה ויישום לקחים. התיקון מתבטא בכך שהאדם לא יחזור לבצע שוב את אותה השגיאה בעתיד, כפי שמתכנת מתקן באג כדי שהתוכנה לא תיפול שוב באותו מקום.
איך אפשר לדעת שנגמלת מהתמכרות באופן סופי?
אליעד כהן מתייחס להתמכרויות, כמו גמילה מסמים או כל התמכרות אחרת, ומסביר כי אדם יכול להיות בטוח שנגמל באופן סופי רק כשהוא עומד בפני מצב של קושי קיצוני, כמו דיכאון, חרדה, או לחץ נפשי חמור, ובוחר באופן טבעי שלא לפנות שוב לסם או להרגל השלילי. כלומר, המבחן האמיתי לגמילה מלאה הוא להימצא באותה רמה של קושי רגשי כמו בפעמים הקודמות, אך ללא נפילה להתמכרות. אם האדם רק נמנע מהסם או מההרגל בתנאים קלים, הוא לא יכול להיות בטוח שהגמילה היא מוחלטת.
מדוע התנצלות או כפרה לא מספיקות לתשובה שלמה?
אליעד מסביר כי התנצלות או בקשת כפרה, כשלעצמן, אינן מהוות תשובה שלמה. הוא נותן דוגמה של אדם שפגע בבן זוגו והתנצל, אך הסיבה לכך שההתנצלות אינה מספקת היא שאין ודאות שכשיתמודד שוב עם אותה סיטואציה בדיוק, לא יחזור על אותה התנהגות. התשובה השלמה מתבטאת רק במבחן המציאות, כאשר האדם עומד באותה סיטואציה בדיוק, עם אותו רגש, ומוכיח שינוי פנימי משמעותי ואמיתי.
מה המשמעות של המושג "ירא מעבירות שבידו" לפי אליעד כהן?
אליעד כהן מביא את הדוגמה של "הירא ורך הלבב", ביטוי מהתורה המדבר על מי שחושש לצאת למלחמה בגלל עבירות שביצע. אליעד מפרש מושג זה בכך שהאדם אינו מפחד מהאויב החיצוני, אלא מכך שאלוהים יעניש אותו בגלל עבירות שעשה. לדבריו, מדובר באדם שעדיין יש לו את הפוטנציאל לבצע שוב את אותן העבירות. מי שאינו ירא מעבירות שבידו הוא אדם שהתגבר על החטאים באופן פנימי מוחלט, עד כדי כך שאין לו שום אפשרות או רצון אמיתי לחזור ולחטוא. זהו מצב שבו אדם כבר לא מפחד לפגוש מצבים מאתגרים כי הוא בטוח לגמרי בשינוי שעבר.
איך אפשר להיות בטוח שלא תחזור על טעויות?
אליעד כהן טוען שהדרך היחידה להיות בטוח באופן מוחלט שלא תחזור על טעויות היא להבין לעומק שאין דבר כזה טעות כלל. הוא מסביר כי אדם שמגיע להבנה מוחלטת שאין אפשרות אמיתית לטעות, כיוון שהוא רואה את המציאות בצורה עמוקה ומדויקת יותר, כבר לא מסוגל באמת לטעות. זוהי הבנה פילוסופית ורוחנית עמוקה מאוד, שיכולה להביא את האדם למצב שהוא חסין מפני כישלונות. מבחינתו, מי שעדיין מפחד לחזור על טעויות או נכשל שוב באותה הטעות, לא הגיע עדיין לתשובה שלמה.
כיצד ניתן ליישם את התפיסה של חזרה בתשובה שלמה בחינוך ילדים?
אליעד כהן מרמז כי הדרך ליישם את רעיון התשובה השלמה בחינוך ילדים היא לאפשר לילדים ללמוד מטעויותיהם באופן שבו לא רק שהם מתחרטים על הטעות, אלא שהם מבינים לעומק את הסיבה שבגללה עשו את הטעות ומגיעים למצב שהם מסוגלים להתמודד עם אותו אתגר באופן שונה בעתיד. כלומר, לא מספיק ללמד ילדים רק להתנצל או להתחרט, אלא יש להדריך אותם לתהליך של הבנה עצמית ולמידה עמוקה מהשגיאות.
- איך לחזור בתשובה שלמה?
- איך להיגמל מסמים?
- איך להפסיק לחזור על טעויות?
- איך אפשר לדעת שנגמלתי מהתמכרות?
- מה המשמעות של תשובה בחודש אלול?
- למה התנצלות לא מספיקה?
- איך להצליח בחינוך ילדים?