1:13:47אליעד כהן במפגש משותף - מורים רוחניים, הדרך אל האושר, 100 אחוז הצלחה, דרך לשחרור מהסבל, מצא את ההבדלים, חיפוש רוחני, הארה רוחנית, דרך רוחנית, מורה רוחני, רוחניות, חיפוש עצמי, חלק 2
האם ברית מילה היא השיא של הטמטום או הדבר הכי קדוש?
אליעד כהן פותח את הדיון בנושא ברית המילה, נושא שנוי במחלוקת, שעליו אחד המשתתפים אמר שהוא "השיא של השיא של הטמטום". אולם אליעד מציג זווית אחרת לגמרי: הוא טוען שברית מילה היא דווקא פעולה טובה ביותר, מכיוון שהיא פעולה אקטיבית הנעשית בגופו של האדם מגיל אפס כדי להזכיר לו שיש אלוהים. הוא מסביר שהרעיון בברית הוא ליצור תזכורת קבועה לאדם על קיומו של האלוהים האחד, בהתאם לסיפורו של אברהם אבינו.
האם אפשר להגיע לסוף הסבל?
משתתף שואל אם ישנו סוף מוחלט לסבל. אליעד כהן מסביר שסוף הסבל הוא בעצם אותה הבנה בהירה שאין אדם ממשי שסובל. הוא מתאר את אותה "תאונה" של תובנה ברורה, שמפוגגת את התחושה הפסיכולוגית של סבל. לפי ההסבר שלו, כאשר אדם מגיע להארה רוחנית, הוא רואה שאין באמת "אני" שסובל, ולכן גם הסבל נפסק.
עם זאת, אליעד מדגיש נקודה מעניינת שאכזבה את אחד השואלים בעבר: הוא טוען שבעומק עמוק יותר, האדם תמיד חווה סבל כלשהו, גם אם הוא טוען אחרת. הוא מתאר שסבל הוא בעצם תחושה של חיסרון. לדוגמה, אפילו עצם הקיום הוא סבל, משום שכדי לדעת שאתה קיים אתה חייב לחוש בנפרדות ובתחושת חיסרון ביחס למציאות המושלמת.
מה ההבדל בין סבל פסיכולוגי לסבל פיזי?
אליעד מבהיר שלדעתו אין באמת הבדל עקרוני בין סבל פסיכולוגי לסבל פיזי. הוא טוען שכל סבל נובע מחוויית רצון שמשהו יהיה שונה, כלומר, שיש משהו שאינו מספיק טוב כרגע. הוא נותן דוגמה כמו רעב: אם אתה רעב, סימן שיש בך תחושת חוסר מסוימת ולכן אתה סובל. הוא אומר שהבעיה אינה בסבל עצמו אלא במנגנון הרצון וההזדהות עמו.
האם הארה רוחנית מבטלת את הסבל?
אליעד כהן מתייחס לרעיון ההארה הרוחנית ומסביר שרבים מהמורים הרוחניים טוענים שהארה מבטלת לחלוטין את הסבל הפסיכולוגי. הוא מסכים חלקית, אך מדגיש שהקיום עצמו הוא סבל, ולכן כל עוד אדם חי, ברמה עמוקה מאוד, הוא חווה סוג כלשהו של סבל. הוא מבקר את הגישה של מורים רוחניים שמתארים את ההארה כמצב של "אהבה, חמלה ויופי", וטוען שגישה כזו רק מגדילה את הסבל של האנשים, מכיוון שהיא יוצרת פער בין המציאות ובין החיפוש האין - סופי אחר מצב של "רק טוב".
האם החיים הם אשליה או מציאות אמיתית?
בדיון על מהות המציאות, אליעד כהן מתייחס לגישה הרוחנית שאומרת שהעולם הוא "אשליה". הוא מבקר את הגישה הזו וטוען שבעצם ההכרה בכך שהכל הוא אשליה, האדם יכול לסבול אפילו יותר, כי הוא נשאר בחיים בעולם שהוא תופס כאשליה חסרת משמעות. לכן, לדעתו, הפתרון הוא לא לראות את המציאות כאשליה אלא לקבל אותה במלוא הרצינות כמשהו אמיתי וחשוב, גם אם באופן פרדוקסלי האדם יודע שהכל זמני וחולף.
האם יש בחירה חופשית בדרך להארה?
בעניין הבחירה החופשית, אליעד כהן מסביר שלדעתו קיים פרדוקס: מצד אחד הוא אומר שאין באמת בחירה, כי האדם הוא חלק ממציאות שהיא מעבר לשליטתו. מצד שני, הוא מבהיר כי בחוויה האישית יש לאדם בהחלט תחושה של בחירה, ולכן לאדם המחפש רוחנית הוא ממליץ לראות את עצמו כבעל בחירה. אליעד מציין שתחושת הבחירה החופשית היא חיונית כדי שהאדם יוכל לפעול בעולם ולהגיע למטרה שלו, שהיא סוף הסבל.
האם יש דרך אחת ויחידה להגיע להארה?
אליעד כהן טוען חד - משמעית שיש דרך אחת מוגדרת וברורה להגיע להארה מוחלטת, וזו הדרך שהוא מציע. הוא מדגיש שאם אדם יבצע במדויק ובאופן טוטאלי את ההנחיות שלו, הוא יגיע להארה ויפסיק לסבול לחלוטין. לעומתו, משתתף אחר בדיון טוען שיש אינספור דרכים שונות שיכולות להביא את האדם לאותו מקום של הארה, וכל אחד חייב למצוא את דרכו בעצמו.
מה מניע את אליעד כהן לעזור לאנשים?
אליעד כהן אומר שהוא עוזר לאנשים מתוך חמלה אמיתית. הוא מציין שכדור הארץ נהרס בגלל הבורות האנושית, והוא חש כאב על הסבל העצום הקיים בעולם. מבחינתו, החמלה היא המניע לעזור לאנשים להגיע למקום שבו הם מפסיקים לסבול. עם זאת, הוא גם מציין שהוא מודע לכך שישנם היבטים של סבל בעצם התהליך של ללמד ולהדריך אנשים, ולכן הוא רואה את הפעילות הזו כמשחק שבו הוא גם נהנה וגם סובל.
בסיום השיחה, אליעד כהן מדגיש שההארה הרוחנית האמיתית ביותר היא ההכרה בכך שאין הבדל בין טוב לרע, ושמצב כזה הוא מצב של שלמות מוחלטת שבו אין אפילו הבחנה בין חושך לאור.
אליעד כהן פותח את הדיון בנושא ברית המילה, נושא שנוי במחלוקת, שעליו אחד המשתתפים אמר שהוא "השיא של השיא של הטמטום". אולם אליעד מציג זווית אחרת לגמרי: הוא טוען שברית מילה היא דווקא פעולה טובה ביותר, מכיוון שהיא פעולה אקטיבית הנעשית בגופו של האדם מגיל אפס כדי להזכיר לו שיש אלוהים. הוא מסביר שהרעיון בברית הוא ליצור תזכורת קבועה לאדם על קיומו של האלוהים האחד, בהתאם לסיפורו של אברהם אבינו.
האם אפשר להגיע לסוף הסבל?
משתתף שואל אם ישנו סוף מוחלט לסבל. אליעד כהן מסביר שסוף הסבל הוא בעצם אותה הבנה בהירה שאין אדם ממשי שסובל. הוא מתאר את אותה "תאונה" של תובנה ברורה, שמפוגגת את התחושה הפסיכולוגית של סבל. לפי ההסבר שלו, כאשר אדם מגיע להארה רוחנית, הוא רואה שאין באמת "אני" שסובל, ולכן גם הסבל נפסק.
עם זאת, אליעד מדגיש נקודה מעניינת שאכזבה את אחד השואלים בעבר: הוא טוען שבעומק עמוק יותר, האדם תמיד חווה סבל כלשהו, גם אם הוא טוען אחרת. הוא מתאר שסבל הוא בעצם תחושה של חיסרון. לדוגמה, אפילו עצם הקיום הוא סבל, משום שכדי לדעת שאתה קיים אתה חייב לחוש בנפרדות ובתחושת חיסרון ביחס למציאות המושלמת.
מה ההבדל בין סבל פסיכולוגי לסבל פיזי?
אליעד מבהיר שלדעתו אין באמת הבדל עקרוני בין סבל פסיכולוגי לסבל פיזי. הוא טוען שכל סבל נובע מחוויית רצון שמשהו יהיה שונה, כלומר, שיש משהו שאינו מספיק טוב כרגע. הוא נותן דוגמה כמו רעב: אם אתה רעב, סימן שיש בך תחושת חוסר מסוימת ולכן אתה סובל. הוא אומר שהבעיה אינה בסבל עצמו אלא במנגנון הרצון וההזדהות עמו.
האם הארה רוחנית מבטלת את הסבל?
אליעד כהן מתייחס לרעיון ההארה הרוחנית ומסביר שרבים מהמורים הרוחניים טוענים שהארה מבטלת לחלוטין את הסבל הפסיכולוגי. הוא מסכים חלקית, אך מדגיש שהקיום עצמו הוא סבל, ולכן כל עוד אדם חי, ברמה עמוקה מאוד, הוא חווה סוג כלשהו של סבל. הוא מבקר את הגישה של מורים רוחניים שמתארים את ההארה כמצב של "אהבה, חמלה ויופי", וטוען שגישה כזו רק מגדילה את הסבל של האנשים, מכיוון שהיא יוצרת פער בין המציאות ובין החיפוש האין - סופי אחר מצב של "רק טוב".
האם החיים הם אשליה או מציאות אמיתית?
בדיון על מהות המציאות, אליעד כהן מתייחס לגישה הרוחנית שאומרת שהעולם הוא "אשליה". הוא מבקר את הגישה הזו וטוען שבעצם ההכרה בכך שהכל הוא אשליה, האדם יכול לסבול אפילו יותר, כי הוא נשאר בחיים בעולם שהוא תופס כאשליה חסרת משמעות. לכן, לדעתו, הפתרון הוא לא לראות את המציאות כאשליה אלא לקבל אותה במלוא הרצינות כמשהו אמיתי וחשוב, גם אם באופן פרדוקסלי האדם יודע שהכל זמני וחולף.
האם יש בחירה חופשית בדרך להארה?
בעניין הבחירה החופשית, אליעד כהן מסביר שלדעתו קיים פרדוקס: מצד אחד הוא אומר שאין באמת בחירה, כי האדם הוא חלק ממציאות שהיא מעבר לשליטתו. מצד שני, הוא מבהיר כי בחוויה האישית יש לאדם בהחלט תחושה של בחירה, ולכן לאדם המחפש רוחנית הוא ממליץ לראות את עצמו כבעל בחירה. אליעד מציין שתחושת הבחירה החופשית היא חיונית כדי שהאדם יוכל לפעול בעולם ולהגיע למטרה שלו, שהיא סוף הסבל.
האם יש דרך אחת ויחידה להגיע להארה?
אליעד כהן טוען חד - משמעית שיש דרך אחת מוגדרת וברורה להגיע להארה מוחלטת, וזו הדרך שהוא מציע. הוא מדגיש שאם אדם יבצע במדויק ובאופן טוטאלי את ההנחיות שלו, הוא יגיע להארה ויפסיק לסבול לחלוטין. לעומתו, משתתף אחר בדיון טוען שיש אינספור דרכים שונות שיכולות להביא את האדם לאותו מקום של הארה, וכל אחד חייב למצוא את דרכו בעצמו.
מה מניע את אליעד כהן לעזור לאנשים?
אליעד כהן אומר שהוא עוזר לאנשים מתוך חמלה אמיתית. הוא מציין שכדור הארץ נהרס בגלל הבורות האנושית, והוא חש כאב על הסבל העצום הקיים בעולם. מבחינתו, החמלה היא המניע לעזור לאנשים להגיע למקום שבו הם מפסיקים לסבול. עם זאת, הוא גם מציין שהוא מודע לכך שישנם היבטים של סבל בעצם התהליך של ללמד ולהדריך אנשים, ולכן הוא רואה את הפעילות הזו כמשחק שבו הוא גם נהנה וגם סובל.
בסיום השיחה, אליעד כהן מדגיש שההארה הרוחנית האמיתית ביותר היא ההכרה בכך שאין הבדל בין טוב לרע, ושמצב כזה הוא מצב של שלמות מוחלטת שבו אין אפילו הבחנה בין חושך לאור.
- האם יש סוף לסבל?
- מה זה הארה רוחנית?
- האם ברית מילה היא פעולה רוחנית?
- מה ההבדל בין סבל פסיכולוגי ופיזי?
- האם העולם הוא אשליה?
- האם יש בחירה חופשית בדרך להארה?
- האם יש רק דרך אחת להארה?